-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8253 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر كسي به طور عمد بدنش را به نامحرم بزند، طرف مقابل گناه كرده است، مثلاً خواب باشدو شخص مقابل به بدن او دست بزند و يا در صورتي كه اين شخص بيدار باشد، ولي خوشش نيايد و مايل نباشد؟

اگر پسر يا دختري عمداً با نامحرمي تماسِ بدني داشته باشد، مثلاً به بدن او دست بمالد يا با او دست بدهد، گناه كرده است و بايد توبه و استغفار كند تا از عذاب الهي در امان باشد.

پيامبر(ص) فرمود: من صافح امرأة تحرم عليه، فقد باء بسخط مِن الله عزّوجلّ و من التزم امرأة حراماً قرن في سلسله من نار مع شيطان فيقذ فان في النّار؛[2] هر كس كه بازن نامحرم مصافحه كند، دچار غضب الهي مي شود و هر كس با زن نامحرمي همراه و ملتزم شود، خداوند او را در زنجير هايي از آتش با شيطان در جهنم خواهد افكند.

پيامبر(ص) فرمود: مَن فاكه امرأة لايملكها حبس بكل كلمةكلّها في الدّنيا ألف عام والمرأة إذا طاوعت الرجل فالتزمها حراماً أو قبلّها أو باشرها حراماً أو فاكهها فأصاب بها فاحشة فعليها مِن الوزر ما علي الرّجل؛[3] هر كس با زني هم صحبت شود (از روي لذّت) به هر كلمه اي كه با او صحبت مي كند، سال ها در جهنم خواهد بود و اگر زني مايل به اين كارها باشد و در اين كارها با مرد نامحرم همراهي و همكاري كند، همان گناهي كه مرد دارد، او نيز دارد.

بنابراين دختران و زنان بايد خود را از معرض نامحرمان دور بدارند و مردان نيز بايد خود را از گناه و آلوده شدن پاك نگه دارند. البته خوش نيامدن كافي نيست، بلكه بادي خود را دور نگهدارد و از اين كار اعلام بيزاري كند تا شخص مقابل نيز به گناه نيفتد. حداقل امر به معروف و نهي از منكر اين است كه اعلام بيزاري كند.

اگر دختري يا زني خود را از نامحرم حفظ كند و خود را در معرض نامحرمان قرار ندهد، ولي مورد تعرض مرد يا پسري قرار گيرد، آن زن معذور است و گناهكار محسوب نمي شود.

نيز در حال خواب انسان تكليف ندارد و اگر مردي به زني كه خوابيده است، عمداً دست بزند، گناهكار است، ولي زن تقصيري ندارد و معصيت كار نمي باشد.

[2] وسايل الشيعه، ج 14، ص 142.

[3] بحارالانوار، ج7، ص 214.

[4] توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئلة970 به بعد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.